Pengajaran Bertema
- penggunaan satu tajuk umum merentasi bidang pembelajaran
- pemilihan tajuk berdasarkan kesesuaian tahap murid, situasi tertentu atau peristiwa semasa
- saling berkaitan dengan pengalaman sedia ada dan pengalaman baru yang diperoleh secara tersusun dan sistematik
- peluasan dan pengukuhan pengetahuan dan kemahiran
- pemeringkatan daripada yang mudah kepada yang sukar dan umum kepada yang lebih spesifik
- kesesuaian dengan kehidupan murid
- peluang untuk mengaplikasi kemahiran kepada murid seperti kemahiran asas mendengar, membaca, menulis, mengira, penggunaan komputer dan lain-lain.
- kemahiran yang diperoleh daripada tema yang diajar dapat membantu murid mendapat kemahiran penyelesaian masalah
- sumber yang mudah didapati
- mengikut musim atau peristiwa untuk memberi kesedaran dan pengukuhan serta meningkatkan pengetahuan murid
Perkara-perkara berikut perlu dilaksanakan dalam pendekatan pengajaran dan pembelajaran bertema:
- sumbang saran berdasarkan topik oleh murid
- kenal pasti subtopik dan pilih aktiviti yang sesuai untuk membantu murid mempercayai isi kandungan dan mengaplikasikan kemahiran yang dipelajari dalam konteks yang bermakna
- mencipta peta minda untuk tema
- merancang dan menggalakkan kemahiran berfikir
- iklim dan persekitaran bilik darjah mempunyai suasana yang kondusif dan berkaitan dengan tema
No comments:
Post a Comment