Aktiviti-aktiviti untuk pergerakan kreatif
Drama
Melakukan
pergerakan dan melakonkan aksi - Antara hujah yang pernah disebut oleh Emile
Jaques Dalcroze mengenai pergerakan adalah “pergerakan merupakan salah satu cara
untuk mengungkap perasaan melalui muzik”. Beliau juga memerhatikan bahawa
walaupun kadang-kala kanak-kanak tidak boleh bertepuk dan menyanyi mengikut
rentak, namun mereka boleh berjalan atau berlari mengikut rentak. Menerusi hujah
yang telah ditulis oleh Dalcroze, bahawa apa yang telah dihujahkan itu sebagai
perkara yang benar Melalui pertunjukan pergerakan kreatif yang dipersembahkan,
dapat mengenalpasti bahawa kanak-kanak akan mula memberi tindak balas positif
apabila mereka mendengar muzik dan melihat pergerakan kreatif yang telah
dipersembahkan di hadapan mereka.
Muzik
Seni
kinestetik- Pergerakan kreatif didalam muzik adalah seni kinestatik. Asas muzik
iaitu irama dan pic, memang sedia terdapat dalam pertuturan dan pergerakan
harian. Keadaan ini menjadikan kanak-kanak berasa senangdan memberi respon
secara spontan dalam melahirkan ekspresi diri. Kecenderungan seperti ini apabila
dikendalikan dengan baik, memainkanperanan yang efektif dalam proses
perkembangan diri kanak-kanak. Penglibatan secara aktif dalam aktiviti muzik
yang tersusun berupaya menggalakkan perkembangan kognitif, afektif dan
psikomotor murid, disamping memupuk nilai sosialisasi. Dari segi kognitif, murid
mendapatpengetahuan dan kefahaman konsep muzik yang asas. Bagi murid Tahap 1
khasnya, aktiviti muzik dan pergerakan bukan sahaja membantupertumbuhan
kecerdasan kinestetik malahan berperanan membantu merekamemahami konsep muzik
yang abstrak.
Dari
aspek sosialisasi, aktiviti menyanyi, bergerak dan bermain alat muzik secara
berkumpulan memberi kesempatan murid berkomunikasi dan berinteraksi dengan
mengamalkan nilai-nilai murni. Di samping itu, terdapat pelbagai bentuk muzik
dalam budaya masyarakat Malaysia yang harus dikenali murid sebagai warisan
bangsa.Pengetahuan dan pengalaman mengenai pelbagai unsur budaya dalammuzik
dapat membantu memupuk elemen jati diri dan patriotisme pada dirimurid.Untuk
merealisasikan potensi kurikulum Pendidikan Muzik KBSRpelaksanaannya harus
mengambil kira dan meneroka pelbagai pendekatan,strategi dan teknik yang
berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaranseperti teori Pelbagai Kecerdasan,
Kajian Masa Depan, PembelajaranMasteri, teknik Berfikir Secara Kritis dan
Kreatif, dan Kemahiran Belajar
Tarian
Pergerakan
melalui gerak tubuh mengikut irama- Kanak-kanak mempunyai naluri terhadap rentak
dan irama, penghargaan nilai terhadap pergerakkan berirama dan mempunyai
kemampuan kreativiti yang semulajadi. Potensi pergerakkan kanak-kanak boleh
dirangsang melalui ritma dan pelbagai bentuk tari. Kanak-kanak mempunyai
keinginan untuk bergerak dan sentiasa aktif. Salah satu cara untuk memuaskan
keinginan untuk bergerak ialah menerusi tarian. Kanak-kanak dapat menikmati
kepuasan melalui gerak-geri yang berentak dan berirama dalam tarian. Aktiviti
tarian sesuai untuk pertumbuhan fizikal dan kreativiti kanak-kanak. seni tari
sebagai gerakkan berirama. Seni tari merupakan pengucapan jiwa manusia melalui
gerak-geri berirama yang indah. Terdapat pelbagai jenis tarian sama ada tarian
asli atau pun tarian yang dipengaruhi oleh unsur-unsur moden. Tarian merupakan
gerak tubuh. Melalui gerak tubuh, kanak-kanak mampu untuk mengungkapkan
idea-idea, perasaan dan pengalaman penari kepada orang lain. Tarian mengandungi
segala gerakkan tubuh badan yang mempunyai unsur-unsur keindahan. Seni tari ini
dapat di lihat pada pergerakkan tangan, kaki, badan, mata dan anggota tubuh
badan yang lain.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
-CONTOH-
No comments:
Post a Comment