Kemahiran Dalam Mikropengajaran
... Kemahiran Mikropengajaran ...
* Jenis Kemahiran dalam Pengajaran Mikro *
- Kemahiran Set Induksi
- Kemahiran
memberi penerangan
- Kemahiran menggunakan contoh
- Kemahiran Mengolah Isi
pelajaran
- Kemahiran Variasi Ransangan
- Kemahiran Penyoalan.
- Kemahiran
Pengukuhan
- Kemahiran Penutup
Kemahiran Set Induksi
Tumpuan dalam
induksi set ialah:-
Pelatih dapat memberikan fokus pelajar terhadap pelajaran
yg akan
dimulakan.
Membina kerangka rujukan sebelum dan selepas
pelajaran
Berupaya memeberikan makna kpd konsep atau prinsip yg
baru
Berupaya membangkitkan minat dan penglibatan pelajar
Prinsip
Induksi Set
Bermakna:- memulakan pengajaran dgn memberikan bahan yg bermakna
serta dapat menarik minat pelajar. Tarik perhatian pelajar kpd perkara yg
berkaitan dhgn persekitaran pengetahuanya.
Berkaitan :- dikaitkan dgn isi
kandungan yg selari dgn objektif pengajaran. Memastikan permulaan pengajaran yg
perlu berkaitan dgn bahamn dan obj p&P
Pengetahuan Sedia Ada :- membantu
pelajar agar dapat menjadikan pelajaran lebih menarik serta membantu
meningkatkan sifat ingin meneroka pelajaran seterusnya.
Kemahiran Memberi
Penerangan
Menerangkan pelajaran dengan lebih bermakna,sempurna,jelas dan
tepat
Mengatahui langkah,prosedur @ peraturan yg terdapat dlm
P&P
Membuat penaakulan sebab-musabab berlakunya sesuatu
kejadian
Penerangan dgn menggunakan contoh @ ilustrasi yg sesuai akan
membantu pemahaman
Kemahiran Menggunakan contoh
Penyampaian lebih
menarik jika penerangan dilakukan disertai dgn contoh yg sesuai. Contoh dlm btk
cerita,ilustrasi @ bahan lain.
Contoh bermula dgn berbentuk konkrit kpd
abstrak
Kemahiran Mengolah Isi Pelajaran
Melibatkan kemahiran menyusun
dan mengorganisasikan kandungan pelajaran agar dapat disampaikan dgn
baik.
Isi perlu disampaikan secara berperingka-peringkat.
Guru perlu
merancang penggunaan bahan pengajaran dgn teratur
Kemahiran Variasi
ransangan
Tujuannya utk membangkitkan perhatian pelajar dan memberikan fokus
terhadap fakta penting pelajaran.
Penggunaan ransangan yg pelbagai
mengelakkan kebosanan pelajar.
Aspek yg perlu dikuasaialah
pergerakan,perubahan pertuturan,perubahan fokus deria,btk penglibatan lisan dan
fizikal pelajar
Kemahiran Penyoalan
Penyoalan membantu pelajar
berfikir
Guru perlu faham tentang cara merancang dan mengemukakan soalan
dalam kelas
Memahami aspek domain soalan agar soalan yg dibina benar-benar
menguji pelajar.
Pengetahuan,kefahaman,aplikasi,analisis,sintesis dan
penilaian
Kemahiran Pengukuhan
Galakkan pelajar menjawab
soalan,mengemukakan cadangan dan melibatkan diri dalam perbincangan
Berikan
peneguhan melalui pujian dl btk lisan,gred baik senyuman anggukan
kepala.
Kemahiran Penutup
Kemahiran merumus,megulang peneguhana dan
membuat penilaian tentang sama ada objektif pengajaran yg disediakan tercapai
atau tidak.
Penutup perlu sesuai dgn obj dan aktiviti pengajaran
Tujuan
penutup menarik perhatian tentang perkara yg baru dipelajari,megukuhkan konsep
dan kemahiran baru.
Terdapat dua penutup iaitu kognitif dan
sosial
Kognitif bertujuan mengukuhkan pelajaran dgn memeberikan perhatian
terhadap fakta yg dipelajari.
Penutup sosial menekakan perasaan yg dialami
semasa prosese P&P
No comments:
Post a Comment