- Tema yang dipilih dijadikan sebagai wahana untuk menggabungjalinkan pengetahuan atau kemahiran daripada komponen/tunjang yang berlainan.
- Pendekatan bertema akan dapat membantu guru merancang, mengurus aktiviti dan menyediakan bahan pengajaran dan pembelajaran secara lebih berfokus dan menyeluruh.
Langkah-langkah pendekatan bertema adalah seperti berikut :
- Memilih tema yang bersesuaian dengan pengalaman, minat dan peringkat perkembangan murid.
- Membina carta aliran/web yang merangkumi objektif, konsep dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
- Memilih dan merancang aktiviti berdasarkan peringkat perkembangan murid dan sumber pembelajaran yang ada di persekitaran.
- Membuat persediaan pengajaran dan pembelajaran termasuk menyusun kelas dan pusat pembelajaran serta menyediakan bahan.
Contoh Rancangan Bertema : Keluargaku sayang
Cadangan Masa : 60 Minit
Tunjang Utama : Komunikasi
Standard Pembelajaran Utama :
(BM 2.1.4) Berinteraksi secara sopan dan bertatasusila
(BM 2.1.4) Berinteraksi secara sopan dan bertatasusila
mengikut giliran, mengikut situasi dan mengikut peringkat umur.
Standard Pembelajaran lain yang disepadukan :
(KM 2.1.3) Menceritakan peranan dan tanggungjawab ahli keluarga (ikut situasi keluarga)
Objektif pelajaran : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat :-
- Bertutur dengan sopan mengikut peringkat umur.
- Murid dapat bekerjasama semasa melakukan aktiviti.
Konsep utama : Menghormati Keluarga
Alatan dan Bahan : Radio,CD, kain putih, lampu suluh dan patung wayang kulit.
Langkah Pengajaran
- Guru membuat pementasan wayang kulit kisah " Keluarga Sayang " mengikut skrip yang direka bentuk sendiri.
- Guru memberi penerangan kepada murid tentang watak-watak anggota keluarga dalam wayang kulit tersebut.
- Guru meminta murid memilih watak-watak anggota keluarga.
- Murid membuat pementasan wayang kulit mengikut watak yang dipilih secara berpasangan.
- Guru dan murid berbincang tentang pementasan tersebut.
- Guru meminta murid menyanyikan lagu ' Sayang Keluarga' bersama-sama.
No comments:
Post a Comment